donderdag 12 april 2007

Trends van NU

Trends van NU


Micro-trend = Oosterse levensmiddelen, yoga
Maxi-trend = Cultuurmix
Mega-trend = Grensvervaging


Een grote trend van nu is de multiculturele samenleving. En daarmee bedoel ik dus de mega-trend Grensvervaging. Mensen zijn steeds vaker geïnteresseerd in de andere culturen die ook hier in ons land leven. De mensen zijn nieuwsgierig, en willen van alles wat proberen. Hierdoor zijn er veel dingen op de markt gekomen en zijn er veel trends ontstaan. Denk alleen al aan alle Wok restauranten die hier in Nederland gekomen zijn, WOK TO GO, is een hele grote trend hier in Rotterdam. Want het is ‘in’ om met zo’n bakje te lopen. Ook is mediteren erg in, denk ook aan yoga enz. Maar ook de Marokkaanse geweven sjaaltjes, en mooie slippertjes uit het oosten. Dit allemaal omdat de mensen van nu behoefte hebben aan kennismaking met andere culturen. Zo kunnen mensen experimenteren met bijvoorbeeld het eten dat ze eten, zodat het niet elke dag hetzelfde is. Dit hangt allemaal samen met de mega-trend Grensvervaging.

Verlangen naar de eeuwige jeugd

Micro trend = Botox
Maxi trend = verlangen naar eeuwige jeugd, behoefte aan een maakbar uiterlijk
Megatrend = Individualisering


Mannen en vrouwen willen er steeds jonger uitzien en doen er van alles aan om dit doel te bereiken. Iedereen verlangt naar de eeuwige jeugd en naar de mogelijkheid om een maakbaar uiterlijk te hebben. Dit komt natuurlijk omdat iedereen de moioe gezichten op TV ziet, en mensen willen dat ook. Denk aan Botox, plastische chirurgie, liposuctie en andere ingrepen, die zijn niet ongebruikelijk meer. Deze maatschappelijke trend is iets wat in de afgelopen jaren sterk is toegenomen en niet lijkt af te nemen. Dit komt voort uit de megatrend Individualisering.

Micro-trend = Ipod
Maxi-trend = Behoefte aan Gemakzucht
Mega-trend = Technologiesering

Iedereen wil tegenwoordig een iPod. Het is een handig apparaat wat er mooi uit ziet en je kan er films muziek en gegevens mee bekijken en beluisteren. Het is een echt hebbeding. Het is gemakkelijk te hanteren waardoor het voor iedereen te gebruiken is. Dit komt voort uit de behoefte aan gemakzucht, mensen worden lui en willen alles zo makkelijk mogelijk maken voor zichzelf. Natuurlijk speelt de Technoloogie daar hard op in, en bedenkt steeds weer nieuwe hebbedingetjes die het de mensen makkelijker maken. Mensen willen geen moeite meer doen, en willen overal hun muziek kunnen luisteren. Er is een grote behoefte aan gemakzucht op dit moment dus, kijk maar naar alles wat je ziet. Alles is gemaakt om het zo makkelijk mogelijk te maken voor de mensen.

Microtrend = pokeren
Maxitrend = Behoefte om risico’s te durven nemen met elkaar

Megatrend = Socialisering

Een andere maxitrend is de behoefte om risico’s te durven nemen, en dan het liefst samen met andere personen. Mensen vinden het dagelijkse leven ‘saai’ en hebben dus behoefte aan spanning en bijvoorbeeld kansspelen. Hierdoor is een grote microtrend ontstaan namelijk Pokeren. Pokeren is de laatste echt booming, het is een bepaalde poker variant die opeens over de hele wereld gespeeld wordt. Er zijn speciale poker fiches, pokertafels, pokerkoffers en er worden zelf complete tv programma’s gemaakt over deze poker variant. Echt bijna iedereen kent het spel of heeft over het spel gehoord. Dit komt onder andere voort uit de megatrend Socialisering, mensen hebben ook de behoefte op SAMEN risico’s te nemen. Denk bijvoorbeeld ook aan Bunjeedumpen.

Geen opmerkingen: