Lidewij Edelkoort
Trendgoeroe Lidewij Edelkoort (1950) startte, na haar studie mode en ontwerp aan de kunstacademie in Arnhem, haar carrière als inkoper van de Bijenkorf. Hier ontdekte ze algauw haar talent voor het aanvoelen van opkomende trends. Haar unieke voelsprieten leverden belangwekkende prognoses op over de koopwensen van de consument in een volgend seizoen. Inmiddels geeft Li Edelkoort leiding aan twee trendwatchbureaus in Parijs en worden haar voorspellingen door talloze bedrijven wereldwijd, zoals KPN, Siemens, Nissan, Philips, Coca Cola en Esprit, op de voet gevolgd. Als docente aan de Design Academy van Eindhoven gaf ze les aan vormgevers van onder anderen Droog Design. Sinds een paar jaren is ze voorzitter van diezelfde academie. Haar "Studio Edelkoort" en "Trend Union" in Parijs geven elke zes maanden tijdschriften uit die, naast gedragspatronen van de westerse consument in het algemeen, kleuren- en vormentrends voorspellen op uiteenlopende gebieden; van cosmeticaproducten en kleding tot huishoudelijke apparatuur en auto's. Edelkoort werkt voor talloze uiteenlopende, internationale ondernemingen. Behalve trendgevoelige bedrijven als mode en parfumerieën, maken ook
Er wordt wel gezegd dat er in de wereld zes bureau's zijn die bepalen wat er in de mode komt. Eén van die zes is Trend Union, het bureau dus van Lidewij Als iemand zegt dat haar visie haast onvermijdelijk werkelijkheid wordt en dat ze 'self fulfilling prophecies' verkoopt, reageert ze: 'Als ik iets voorspel dat niet klopt, dan komt mijn voorspelling niet uit.' Het hoogst aangeschreven is ze om haar visuele voelsprieten, vooral om haar kleurgevoel: als Lidewij zegt dat geel in de mode komt, dan houd je daar als kledingproducent rekening mee. Want veel van haar voorspellingen komen uit, zo weten haar klanten. Niet alleen op het gebied van de mode. Zo vestigde ze haar naam met de voorspelling dat er een revival van de teddybeer in de lucht hing - en jawel, een paar maanden later was het teddybeer voor en teddybeer na. Ze voorspelde terecht dat tuinieren en koken belangrijke hobby’s zouden worden. Ze roept al jaren dat bedrijven zich bezig moeten houden met ethische vraagstukken, willen ze consumenten niet van zich vervreemden. En medio 2001 voorvoelde ze mondiale narigheid; de aanslagen op de Twin Towers kwamen voor haar ook niet geheel als een verrassing.
Drs. Adjiedj Bakas
Adjiedj Bakas is directeur van Dexter bv, een bureau dat zich vooral bezig houdt met toekomstverkenningen en communicatievraagstukken.
Bakas legt een bijzondere belangstelling aan de dag voor diversiteit en bevolkingsvraagstukken. Kennis van de verschillen, maar vooral ook de overeenkomsten tussen mensen van verschillende culturen is een belangrijk thema. Daarbij koppelt hij visies op de toekomst aan een buitengewoon praktische instelling en probeert zo bij te dragen aan de vormgeving van het ‘nieuwe Nederland’.
Als trend wachter observeert en interpreteert Bakas ontwikkelingen in het binnen- en buitenland. Hij adviseert ook het bedrijfsleven en de overheid. Bakas is co-auteur van een twintigtal boeken over bovenstaande thematiek. Zo schreef hij Nieuw Nederland (2004), Women at Work (2002) en Polderpalet (2000).
Afgelopen maart verscheen de bestseller Megatrends Nederland. Bakas beschrijft in dit boek zeven megatrends die van belang zijn voor Nederland:
- van natiestaat naar nieuwe tribalisering,
- ontwikkelingen in technologie,
- spiritualiteit en milieu,
- religie is terug,
- watermanagement wordt belangrijker,
- het einde van de verzorgingsstaat,
- van corporatieve democratie naar aandeelhoudersdemocratie,
- van het Argentiniëmodel naar het nieuwe VOC-model
- van calvinisme naar Aziatisering, islamisering en deseksualisering.
Bakas is recent veel in de publiciteit geweest en zijn ideeën voor megatrends genereerden veel media-aandacht, o.a. in NRC Handelsblad, Barend en Van Dorp en Nova.
Hedwig Boerboom
Hedwig Boerboom is gespecialiseerd in Consumer Intelligence en werkt bij research and strategy agency Motivaction, waar zij zich vooral bezighoudt met innovatie. In deze editie levert zij haar bijdrage als gastcolumniste-trendwatcher. Onlangs gaf Rohbie Williams in Amsterdam een concert in Paradiso. Normaal gesproken krijgt deze artiest zonder problemen een aantal keer een voetbalstadion vol, maar dit keer koos hi) dus voor een intiem optreden voor slechts een handjevol gelukkigen. De kaarten waren binnen een mum van tijd uitverkocht. Op de zwarte markt werden ?.c aangeboden én verkocht voor duizend euro per stuk.In een tijd van economische recessie, een tijd waarin private labels in de supermarkt voor vele productcategorieën de boventoon voeren, een tijd waarin de burger zich steeds meer schulden op zijn hals haalt om rond te kunnen komen, is er kennelijk ook plaats voor ontastbaarheden van omgerekend meer dan tien euro per minuut.Hoe vallen de/e ogenschijnlijk tegengestelde ontwikkelingen te verklaren? "To be or not to be. That's the question." En misschien eigenlijk ook meteen het antwoord. Want als jij aanwezig was bij dat concert van Robbie Williams, dan ben je iemand. Vroeger was het zo dat be/it status gaf. l loe meer spullen, hoc beter geslaagd in het leven. Huisje, boompje, beestje. Op een gegeven moment was die luxe voor iedereen bereikbaar en toen ging het erom het grootste huis en de mooiste auto te bezitten. Maar ook de/e zaken zijn steeds minder uitsluitend weggelegd voor de "happy few.Juist in een tijd van economische recessie is het belangrijk dat je de indruk weet te wekken je zaakjes goed voor elkaar te hebben. Liever nog: dat je je zaakjes beter voor elkaar hebt dan een ander. Het is een tijd van 'survival of the fittest'; het recht van de sterkste geldt, alles onder controle. Wat dat betreft staat de huidige tijd in schril contrast met de jaren negentig. Nog niet zo lang geleden draaide het allemaal om zo veel mogelijk uit de band te springen en zo veel mogelijk mee te maken. The sky was the limit. Beleven om het beleven.De huidige tijd lijkt misschien een beetje op de jaren tachtig, maar toch zijn een aantal dingen wezenlijk anders. In de jaren tachtig ging het wel om bezit: de juiste auto, de juiste merkkleding. Nu gaat het veel meer om immateriële zaken. Als je kimt zeggen dat je erbi] was, 5 oktober 2005, bij dat intieme concert van Robbie Williams in Paradiso, dan geeft dat oneindig veel meer status dan welk type van welk duur en hip automerk dan ook. Dit is een uitingsvorm van de beleveniseconomie nieuwe stijl. Het gaat ook niet meer alleen om dingen beleven, maar om dingen exclusief beleven. De belevenis moei ook op een bepaalde manier betekenis geven. In dit geval verschaft het meemaken van hel concert status en geeft in the zin betekenis aan de belevenis.Wat kun je als horecaondernemer hier nu mee? Je kunt natuurlijk moeilijk Madonna, Princc of Eminem uitnodigen om in je zaak een uniek concert te komen geven. Maar dat is ook niet de moraal van du verhaal. In feite is de horeca beleveniseconomie avant la lettre. Bi] ieder kopje koffie dat in de horeca wordt geserveerd, wordt met alleen maar koffie geconsumeerd. Er is sprake van een heuse belevenis: de uitgaanssituatie, de kwaliteit van de koffie, de manier waarop het wordt geserveerd, de andere gasten en het vertoeven in een sfeervol etablissement. Dit alles maakt dat er letterlijk waarde wordt toegevoegd aan het kopje koffie en men bereid is er meer voor te betalen dan voor het kopje koffie thuis.Zo was het in ieder geval een lange tijd. Inmiddels is het zo dat op bijna ieder aanrecht van het gemiddelde Nederlandse huishouden een Senseo staat waarmee de horccakwaliteit van het kopje koffie aardig wordt benaderd. Ook voor een tapbiertje hoeft men tegenwoordig de deur niet meer uit dankzij de thuistapsysternen van de brouwers. Zelfs de bioscoop krijgt concurrentie van steeds beter betaalbare home cinemasystemen. Wat betreft de kwaliteit van de consumpties kan de horeca zich dus niet meer onderscheiden. Dit geeft aan dat de toegevoegde waarde die de horeca biedt in andere, meer ontastbare dingen moet worden gezocht. De service, het interieur, de sfeer, het publiek. Uitgaan moet een belevenis zijn. In de horeca gaat het om zien en gezien worden. Dat geldt in ieder geval nu, in het tijdperk van 'survival of the fittest'. Net zoals een concert van Robbie Williams status verschaft, moet je op zijn minst in de hipste clubs van de stad zijn gezien om er een beetje bij te horen.Maar ook daar heb je niet veel aan als ondernemer, want je kunt moeilijk ieder jaar een nieuwe club openen of je een nieuw designinterieur laten aanmeten om in the picture te blijven bij de statusgevoelige trendsetters. Wel moet je constant jezelf vernieuwen om relevant te blijven voor hen en degenen die hen volgen. Gelukkig zijn er alternatieven. Want geeft belevenis op dit moment vooral betekenis als statusverschaffer, in de toekomst zal dat zoeken naar betekenis van karakter gaan veranderen. Vooral wanneer de economie weer wat meer is aangetrokken, zal de status angst afzwakken. Het zal dan ook minder noodzakelijk zijn om alles onder controle te houden. Er komt weer ruimte voor het experiment en er zal meer in spirituele zin betekenis worden ontleend aan een belevenis.
Betekenis wordt dan gezocht in het contact met anderen of in het verkrijgen van inzichten, iets leren over jezelf bijvoorbeeld. De kleinschaligheid van de belevenissen blijft, maar niet zozeer om je daarmee beter, exclusiever te voelen dan de ander, maar vanwege het intieme karakter en het samen kunnen delen van ervaringen met die ander. In plaats van angst zal dan vertrouwen regeren en creativiteit \\ult ruim baan krijgen. De tekenen van deze nieuwe tijd zijn hier en daar al zichtbaar. Ik kan bijna niet wachten.
Rob Creemers
Sinds 1980 is Rob Creemers actief in de IT-sector.Eerst als production-control/ IT-manager bij Siemens in Zuid Afrika, daarna vestigt hij zich daar als zelfstandig softwaremaker.
Eind 1986 keert Rob terug naar Nederland om bij Olivetti Nederland de functie te aanvaarden van software support manager. In 1990 raakt hij ervan overtuigd dat de PC wereld waarin hij werkzaam is, grondig zal gaan veranderen en verlegt het zwaartepunt van zijn activiteiten zich naar 'trend watching'.
Als marktanalist en trendwatcher opereert Rob Creemers tegenwoordig zelfstandig onder de naam TechnoTrends.
Hij houdt zich full time bezig met de ontwikkelingen in de ICT
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten